Дистанційне навчання
Останні надходження
25.04.2024 #Lviv_school_quiz Teachers
25.04.2024 «Доброчесність на уроках історії та громадянської освіти»
25.04.2024 «Ефективний зворотний зв'язок» від Команди Офісу доброчесності НАЗК
25.04.2024 Уроки фізичної культури
24.04.2024 Маємо знову перемогу!
25.04.2024 «Доброчесність на уроках історії та громадянської освіти»
25.04.2024 «Ефективний зворотний зв'язок» від Команди Офісу доброчесності НАЗК
25.04.2024 Уроки фізичної культури
24.04.2024 Маємо знову перемогу!
Семінар-тренінг «Синдром професійного вигорання вчителів та шляхи його подолання»
26 січня 2017 року на
базі Центральної міської дитячої бібліотеки (вул. Окуневського,3) для вчителів ЗНЗ м. Львова проведено психологічний семінар-тренінг «Синдром професійного вигорання вчителів та шляхи його
подолання», у якому взяла участь тренер Центру ARRUPE п. Марта
Пєрніковська-Хевелт. На заході були присутні 46 учителів ЗНЗ м. Львова. У роботі семінару брали участь і вчителі нашої школи: Мрачковська Г.М., Васюта Г.Д., Бубняк М.П., Лилик М.С., Луць Н.В., Майорчак Н.Є., Синицина Г.І., Макар І.І., Різник І.М.
Семінар відкрила Г. Мрачковська, методист
Навчально-методичного центру освіти м. Львова, яка наголосила на тому, що в
умовах реформування шкільної освіти ставляться більш високі вимоги не тільки до
професійних компетентностей учителя, а й до його психологічного самопочуття. За
загальним визнанням психологів педагогічна діяльність найбільше сприяє
деформуванню особистості людини. Окрім того, із збільшенням педагогічного стажу
роботи у вчителів знижуються показники як фізичного, так і психічного здоров’я.
Внаслідок цього з’являється почуття незадоволеності собою та своїм життям,
труднощі у встановленні контактів з учнями та їхніми батьками, колегами. Ці
симптоми негативно відображаються на всій професійній діяльності педагога, погіршуються
результати його роботи, знижується рівень задоволеності власною діяльністю. «Якщо ми не знаходимо спокою в
собі, безнадійно його шукати будь-де», – так вважав французький філософ Ф. де
Ларошфуко. А М. Монтегю ніби продовжує цю думку: «Виразки шлунку виникають не
від того, що ви їсте, виразки виникають від того, що їсть вас».
Так
поступово розвивається синдром емоційного вигорання. За даними дослідження американського
Національного інституту, проблем здоров’я і професійної безпеки в наш час
більше 35 млн. людей у всьому світі
страждають клінічною формою синдрому хронічної втоми. А на початку 70-х
років ХХ ст. цей стан було визначено як синдром «емоційного вигорання».
Процес
вигорання виникає в результаті внутрішнього накопичення негативних емоцій, що
переходить у фізичну перевтому. Постійна перевтома провокує стан пригніченості,
апатії, спалахи роздратування, відчуття постійної напруги і дискомфорту. Стає все
важче зосередитись на роботі, з голови «вилітають» важливі справи, не завжди вдається
стримати викликане оточенням роздратування, виникає бажання усамітнитися,
дистанціюватися від співробітників та учнів, що виливається у байдужість до
людей, підвищення неадекватної критичності, цинізм і агресію… Учитель починає
відчувати роздратування через учнів та їхні проблеми, які він повинен
вирішувати в силу виконання своїх професійних обов’язків. Такий психологічний
стан – це внутрішня істерика: «Що ви всі від мене хочете?! Залиште мене в
спокої! А хто мені допоможе?!...» На жаль, у вчителя відбувається «професійна
деформація особистості», коли він у кожному учневі бачить порушника дисципліни,
неуспішного, «а priori» винного в усьому.
Оскільки
учитель – центральна фігура навчально-виховного процесу і відіграє провідну
роль у процесі навчання, тому від його психічного здоров’я багато в чому залежить
також і психічне здоров’я його учнів. Особливо це важливо, якщо учитель є ще й
класним керівником, якому потрібно залагоджувати конфлікти в класі. Як
допомогти своїм вихованцям порозумітися? Як знайти вихід з будь-якої
конфліктної ситуації ? Розв’язанням цих питань займається Центр ARRUPE (Варшава).
Тренер
Центру ARRUPE
п.
Марта Пєрніковська-Хевелт провела з присутніми психологічний тренінг «Медіація.
Полагодження конфліктів у класі». Львівські вчителі взяли участь у проведенні
медіації, познайомилися з методами й прийомами, які використовують у своїй
роботі польські учителі, адже п. Марта працює з дітьми з особливими потребами
різного віку і в різних навчальних закладах м. Гданська. Цікаво було
довідатися, що полагодженням учнівських конфліктів займається не тільки вчитель,
йому в цьому допомагають учні, яких всі знають як медіаторів, тобто «миротворців»,
і вони носять спеціальні футболки з відповідним написом «Медіатор». Це школярі
старших класів, і до них може звернутися будь-хто з молодших школярів.
Відчуваючи допомогу від учнів, учитель може емоційно «розвантажуватись».
Учасники
тренінгу мали можливість познайомитися із новинками сучасної літератури з
психології, літературою для саморозвитку, для творчості та хобі, із гумористичними
творами.
Учителі
ЗНЗ м. Львова висловили вдячність за цікавий і корисний психологічний тренінг,
за представлені на семінарі матеріали, які вони можуть використати у своїй
педагогічній практиці.