Дистанційне навчання
Останні надходження
19.04.2024 Тренінг "Перша психологічна допомога в умовах воєнного стану"
19.04.2024 Обмін книгами у рамках проєкту «Друге життя книзі»
18.04.2024 Меню 18.04-19.04.2024
18.04.2024 Ми всі по-різному розуміємо любов
18.04.2024 Попередження професійного виснаження вчителя
19.04.2024 Обмін книгами у рамках проєкту «Друге життя книзі»
18.04.2024 Меню 18.04-19.04.2024
18.04.2024 Ми всі по-різному розуміємо любов
18.04.2024 Попередження професійного виснаження вчителя
Семінар-тренінг «Синдром професійного вигорання вчителів та шляхи його подолання»
26 січня 2017 року на
базі Центральної міської дитячої бібліотеки (вул. Окуневського,3) для вчителів ЗНЗ м. Львова проведено психологічний семінар-тренінг «Синдром професійного вигорання вчителів та шляхи його
подолання», у якому взяла участь тренер Центру ARRUPE п. Марта
Пєрніковська-Хевелт. На заході були присутні 46 учителів ЗНЗ м. Львова. У роботі семінару брали участь і вчителі нашої школи: Мрачковська Г.М., Васюта Г.Д., Бубняк М.П., Лилик М.С., Луць Н.В., Майорчак Н.Є., Синицина Г.І., Макар І.І., Різник І.М.
Семінар відкрила Г. Мрачковська, методист
Навчально-методичного центру освіти м. Львова, яка наголосила на тому, що в
умовах реформування шкільної освіти ставляться більш високі вимоги не тільки до
професійних компетентностей учителя, а й до його психологічного самопочуття. За
загальним визнанням психологів педагогічна діяльність найбільше сприяє
деформуванню особистості людини. Окрім того, із збільшенням педагогічного стажу
роботи у вчителів знижуються показники як фізичного, так і психічного здоров’я.
Внаслідок цього з’являється почуття незадоволеності собою та своїм життям,
труднощі у встановленні контактів з учнями та їхніми батьками, колегами. Ці
симптоми негативно відображаються на всій професійній діяльності педагога, погіршуються
результати його роботи, знижується рівень задоволеності власною діяльністю. «Якщо ми не знаходимо спокою в
собі, безнадійно його шукати будь-де», – так вважав французький філософ Ф. де
Ларошфуко. А М. Монтегю ніби продовжує цю думку: «Виразки шлунку виникають не
від того, що ви їсте, виразки виникають від того, що їсть вас».
Так
поступово розвивається синдром емоційного вигорання. За даними дослідження американського
Національного інституту, проблем здоров’я і професійної безпеки в наш час
більше 35 млн. людей у всьому світі
страждають клінічною формою синдрому хронічної втоми. А на початку 70-х
років ХХ ст. цей стан було визначено як синдром «емоційного вигорання».
Процес
вигорання виникає в результаті внутрішнього накопичення негативних емоцій, що
переходить у фізичну перевтому. Постійна перевтома провокує стан пригніченості,
апатії, спалахи роздратування, відчуття постійної напруги і дискомфорту. Стає все
важче зосередитись на роботі, з голови «вилітають» важливі справи, не завжди вдається
стримати викликане оточенням роздратування, виникає бажання усамітнитися,
дистанціюватися від співробітників та учнів, що виливається у байдужість до
людей, підвищення неадекватної критичності, цинізм і агресію… Учитель починає
відчувати роздратування через учнів та їхні проблеми, які він повинен
вирішувати в силу виконання своїх професійних обов’язків. Такий психологічний
стан – це внутрішня істерика: «Що ви всі від мене хочете?! Залиште мене в
спокої! А хто мені допоможе?!...» На жаль, у вчителя відбувається «професійна
деформація особистості», коли він у кожному учневі бачить порушника дисципліни,
неуспішного, «а priori» винного в усьому.
Оскільки
учитель – центральна фігура навчально-виховного процесу і відіграє провідну
роль у процесі навчання, тому від його психічного здоров’я багато в чому залежить
також і психічне здоров’я його учнів. Особливо це важливо, якщо учитель є ще й
класним керівником, якому потрібно залагоджувати конфлікти в класі. Як
допомогти своїм вихованцям порозумітися? Як знайти вихід з будь-якої
конфліктної ситуації ? Розв’язанням цих питань займається Центр ARRUPE (Варшава).
Тренер
Центру ARRUPE
п.
Марта Пєрніковська-Хевелт провела з присутніми психологічний тренінг «Медіація.
Полагодження конфліктів у класі». Львівські вчителі взяли участь у проведенні
медіації, познайомилися з методами й прийомами, які використовують у своїй
роботі польські учителі, адже п. Марта працює з дітьми з особливими потребами
різного віку і в різних навчальних закладах м. Гданська. Цікаво було
довідатися, що полагодженням учнівських конфліктів займається не тільки вчитель,
йому в цьому допомагають учні, яких всі знають як медіаторів, тобто «миротворців»,
і вони носять спеціальні футболки з відповідним написом «Медіатор». Це школярі
старших класів, і до них може звернутися будь-хто з молодших школярів.
Відчуваючи допомогу від учнів, учитель може емоційно «розвантажуватись».
Учасники
тренінгу мали можливість познайомитися із новинками сучасної літератури з
психології, літературою для саморозвитку, для творчості та хобі, із гумористичними
творами.
Учителі
ЗНЗ м. Львова висловили вдячність за цікавий і корисний психологічний тренінг,
за представлені на семінарі матеріали, які вони можуть використати у своїй
педагогічній практиці.